ان تضحك و عينك تملأها الدموع


كنت بكلم واحد صاحبى  زهقان ,,بحاول افك عنه يعنى,,و و انا بكلمه عدت عليا لحظة كده,,و مش عارف ليه قلتله ان انا زهقان اكتر منه بس مش عايز اخد بالى,,و حاسس انى لوحدى,,بس عمال اكلم ده و دى عالنت و فى التليفون و كل شوية انزل الشارع و اعدى على القهوة ...عايز افضل مع ناس وبس..عشان ماخدشى بالى انى لوحدى او ماخدشى بالى مين اللى سايبنى من اللى بيسال عنى...
والله مانا عارف دى اوهام والا حقيقة
عمال اسمع فى اغانى الرتم بتاعها هادى,,او حزين..مش عارف ايه اللى بيتقال مع انه عربى...بس حاسسها اغانى حزينة و كلها شرود و اهات,,,ركزت فى الكلام لقيتها اغانى انا عارفها...ماهى دى البلاى لست بتاعتى و الاغانى اللى انا عارفها اصلا..لقيت الكلام مش زى مانا فاكره...بس انا سامعه حزين و حاسس انه بيعبر عن بعاد و عن وحدة
يمكن انا لوحدى...او عارف انى هابقى لوحدى بعد شوية...
مع انى عندى صحاب يسدوا عين الشمس...بعشقهم كلهم و بيحبونى...
مع انى الحمد لله عندى كل حاجة و مش ناقصنى حاجة...
مع انى غاوى ضحك و باضحك و بضحك مع الناس كلها...
الا انى لما بقعد مع نفسى و مافيش حد معايا مش بحس غير بحضنى لنفسى....
باخد نفس طوييييل و اطلعه بالراحة و اتعجب على حالى
و الاقى الحاجة قصادى فى عينى مزغللة ثانيتين و بعدها الاقى كام  نقطة ميه على وشى و ايدى..
ليه ..ليه و مافيش حاجة ناقصة فى حياتى...ليه الدموع دى بتنزل من عينى...
و اخد نفس طويل تانى و اتعجب على حالى و اريح فى القعدة على الكرسى و اتجعص كده...
و ابتسم او اضحك ضحكة خفيفة عالماشى و اقوم اعمل اى حاجة او اكلم حد عشان ماخدشى بالى من حالى...او ادخل انام و ابل المخده.. و ربنا كريم

ربنا يرضى عنا و يتوب علينا...
يا ربى لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك
اللهم صلى على سيدنا محمد و على  آل سيدنا محمد كما صليت على يسدنا ابراهيم و على آل سيدنا ابراهيم
يا ارحم الراحمين برحمتك استغيث
يا ارحم الراحمين برحمتك استغيث
يا ارحم الراحمين برحمتك استغيث
اللهم انت الغنى و نحن الفقراء اليك,,اللهم انتى القوى و نحن الضعفاء اليك,,,اللهم انت العزيز و نحن الاذلاء اليك
ياصاحبي عند

شدتي ؛ يامؤنسي في وحدتي ؛ و ياحافظي عند غربتي ؛ يا ولي في نعمتي ؛ وياكاشف كربتي ؛ وياسامع دعوتي ؛ ويا راحم عبرتي ؛ ويامقيل عثرتي ؛ ياإلهي بالتحقيق ؛ يا ركني الوثيق ؛ يارجائي في الضيق ؛ يامولاي الشفيق ؛ يارب البيت العتيق ؛ أخرجني من حلق الضيق إلى سعة الطريق ؛ وفرج من عندك قريب وثيق ؛ واكشف عني كل شدة وضيق ؛واكفني ما أطيق وما لا أطيق ؛ اللهم فرج عني كل هم وكرب ؛ وأخرجني من كل غم وحزن ؛ يافارج الهم ؛ وياكاشف الغم ؛ ويامنزل القطر ؛ ويامجيب دعوة المضطر ؛يارحمن
الدنيا والآخرة ورحيمهماا ؛ صل على خيرتك محمد النبي ؛ وعلى آله الطيبين الطاهرين ؛ وفرج عني ماضاق به صدري ؛ وعيل معهُ صبري ؛ وقلت فيه حيلتي ؛ وضعُفت لهُ قوتي ياكاشف كل ضر وبلية ؛ وياعالم كل سر وخفية ؛ يا أرحم الراحمين ؛ وأفوضُ أمري إلى الله

اللهم انى اسالك رضاك و الجنة و اعوذ بك من سخطك و النار
سبحانك اللهم لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
ربنا اغفر لنا ولا تؤاخذنا ان نسينا او اخطئنا
اللهم دبر لى امرى فانى لا احسن التدبير
اللهم اعزنى بعزتك وامدنى بقوتك و ارحمنى برحمتك فانك ارحم الراحمين

5 comments:

Sumaya Rabie said...

والله يعني يا معتز نفسي أقلك ما تستسلمشي والكلام ده بس في الأول وفي الآخر هيبقي كلام في الباي الباي بس عشان كده انا مش هسيب كومنت ولا أي حاجة يعني دلوقتي مش موجودة هنا

عـمـرو قـطامـش said...

امييييييييييييين

عـمـرو قـطامـش said...

ندعو سيادتكم لحضور العرض المسرحى "انت دايس على قلبى" لفريق المسحراتى على مسرح روابط بجوار طلعت حرب من يوم 5 مارس حتى 12 مارس و الدعوه عامه

moro_wbs said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته...

اولا انا سعيد جدا اني موجود في صفحتك ...


ثانيا ... بص يا سيدي ... كتير الواحد بيقف الوقفات دي مع نفسه .. يحس انه فعلا لوحدة حتى لو وسط مليون .. وانا كنت كدا فعلا الفترة اللي فاتت ... وانا هقوملك رايي .. حاول تهدى شوية ... تسترجع حاجاتك القديمة اللي ممكن تكون معدتش بتعملها من دوامة الحياة ... والحاجات اللي احنا اتعودنا عليها ...

وشيء مهم جدا واساسي جدا ... انك تقرب من ربنا سبحانه وتعالى ... لان ممكن يكون الواحد بيتعب او بيتخنق .. وكل دا عشان بعد عن ربنا شوية ...

الواحد بيحتاج دايما للتوازن ... دور جوة نفسك عن ... معتز ...

حبه شويه كمان ...

وعموما ربنا يكرمك ... والف شكر اني سمحتلي اني ارد عليك ...

وانا اسف لو كنت طولت في الكلام ...

hadeel galal said...

امين يا رب انا هديل المنيرة
الدعاء لو اوى يا معتز والكلام كمان
عايزة اقولك ان انا كنت بحس
كدة لفترة و كنت مش عارفة دة من اة
بس فعلا الاهم هو الاقرب من ربنا و دا احل لكل شيء